Popular Posts

Thursday, August 11, 2011

kisah derita penghidap demensia :)

demensia atau penyakit nyanyuk merupakan penyakit yang cukup sinomin dengan warga emas. dianggap biasa,tidak ramai yang mengetahui penyakit ini cukup berbahaya hingga boleh menyebabkan maut!!!!

apakah itu demensia????

penyakit otak....... penyakit otak yang progresif. berdasarkan kajian yang dijalankan, penyakit demensia akan menganggu perjalanan aktiviti harian pesakit. pesakit perlu mendapatkan penjagaan sepanjang masa oleh seseorang kerana mereka sukar untuk mengawal emosi dan menyelesaikan masalah. akibatnya mereka kurang atau tidak berupaya untuk melakukan aktiviti2 harian.

apakah demensia penyakit keturunan????

fakta keturunan atau genetik akan turut menyebabkan individu yang sihat berisiko mendapat demensia. ia biasa menyerang kaum wanita. selain itu, risiko yang lebih tinggi untuk mendapat demensia turut berlaku kepada mereka yang mengalami parkinson , penyakit kencing manis,paras lemak dalam badan tinggi,terencat akal, tekanan darah yang tidak terkawal dan penyakit jantung.

berapa kerap demensia menyerang????

2% - 20%..berdasarkan kajian kekerapan demensia akan berlaku antara 2%-20% dan bagi mereka yang berumur 65 tahun ke atas. kekerapan akan berganda setiap 5 tahun peningkatan usia.

apakah rawatan yg disediakan untuk pesakit demensia????

sokongan dari ahli keluarga penjaga pesakit demensia dapt membantu dalam mengawal penjaga demensia dapat membantu dalam mengawal sesetengah gejala penyakit. selain itu, ubat-ubatan juga turut membantu mengawal gejala demensia seperti ubat untuk merawat psikosis, kemurungan dan masalah emosi.

apakah kompilasi yang akan berlaku sekiranya demensia lewat dikesan?

kadar peningkatan penyakit, mental dan fizikal... demensia bukan penyakit yang boleh dipandang ringan kerana mampu meningkatkan kadar kematian. disamping itu juga mampu menyebabkan peningkatan pesakit mental. ini akan menyebabkan pesakit merasa derita sehingga boleh membawa maut.

apakah tanda2 demensia????

perubahan emosi secara tiba2....terdapat banyak simptom dan gejala yang menunjukan individu mengalami demensia. perubahan emosi secara tiba2 antara tanda yang ketara dan biasanya ia berlaku tanpa sebab. Disebabkan itu, mungkin mereka juga mungkin mengalami perubahan pada tingkahlaku. selain daripada itu, terdapat beberapa lagi tanda-tanda yang menunjukan seseorang itu penyakit demensia seperti:

* kerap tertinggal barang dan kerap hilang arah walaupun selalu melaluinya.
*perwatakan berubah seperti cepat marah, penakut, dan hilang minat dan cenderung atau hobi.
*mengulangi perbuatan yang sama berulang-ulang kali.
*masalah pada pemikiran atau hilang daya ingatan.


No comments:

Post a Comment